Filmhuis

.
.
.

.

.v vervalt > 10 december 2021 : Verrassingsfilm

 

locatie, tijdelijk: Blauwe Schuit
Warfstraat 1, 9951 BS Winsum
nadere informatie kunt u opvragen via: filmhuiswinsum@gmail.com

.
.
.
culturele commissie SKKW

Gastpagina Filmhuis

In de periode van oktober tot en met mei organiseert 'Filmhuis Winsum' onder auspiciën van de culturele commissie SKKW weer een maandelijks filmprogramma op de vrijdagavond. In verband met Corona maken we voor het programma 2021/2022 gebruik van de ruime filmzaal in Cultureel Centrum 'De Blauwe Schuit'. Aanvangstijd: 20.30 uur. Een halfuur voor aanvang is de zaal open.

LICENTIE
Door verdubbeling van het tarief voor de vertoningslicenties zijn wij genoodzaakt om voortaan vooraf geen filmtitels meer publiek te maken. Daarom dit seizoen alleen maar verrassingsfilms. Wel kunt u vooraf per e-mail informatie bij ons opvragen via: filmhuiswinsum@gmail.com
We hebben ons best gedaan om weer afwisselende films te programmeren; het beste, het mooiste of het meest verrassende van wat we in het afgelopen jaar hebben gezien. De entreeprijs gaat van € 5,- naar € 6,-.

.
overzicht vertoningsdata s
eizoen 2021/22

15-10-2021 : Verrassingsfilm over een imkster (Macedonië, 2019)
12-11-2021 :
Verrassingsfilm over een pakketbezorger (Canada/VS, 2019)
10-12-2021 : Verrassingsfilm (Frankrijk, 2019) > vervalt
14-01-2022 : Verrassingsfilm over vuurtorenwachters (VK, 2019)
11-02-2022 : Verrassingsfilm (Duitsland, 2019)
11-03-2022 : Verrassingsfilm over een ondergronds ziekenhuis (Syrië, 2019)
08-04-2022 : Verrassingsfilm
13-05-2022 : Verrassingsfim

N.B. Tenzij anders vermeld is Filmhuis Winsum geen activiteit van Stichting Een Joodse Erfenis.

.
.
.
.
.

.
.

.
.

.

.

.
.
. Filmhuis Winsum .

Programma 2021
.

( .
~
. )
~

.
.
.

. archief .

 VERVALT > 16 april, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

The Cave  (Syrië, 2019, 107 min.)
toegang: € 6,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

The Cave is een mooie en indringende documentaire over een ondergronds ziekenhuis in de Syrische stad Ghouta en wordt vaak in éen adem genoemd met de alom geprezen film For Sama. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we op het laatste moment The Cave boven For Sama hebben verkozen. Beide films zijn zeer de moeite waard, maar the Cave is net even wat minder bekend. Bovendien is For Sama inmiddels uitgezonden op TV in het programma Zomergasten.
Terwijl Ghouta in de jaren 2016-2019 bijna voortdurend wordt gebombardeerd, leidt dokter Amani haar team van artsen en verpleegkundigen. Tussen hoop en wanhoop en onder druk van seksistische vooroordelen houdt ze zich met humor en vastberadenheid staande. Temidden van andere documentaires over de Syrische oorlog is deze film een geval apart. We zien de verwoestingen dit keer niet als resultaat van trillerig handcamerawerk, maar kijken naar fraaie, doordacht gecomponeerde filmbeelden. The Cave werd genomineerd voor een Oscar voor beste documentaire. Regisseur Feras Fayyad kreeg echter geen visum voor de VS en van verdere promotie van de film kwam weinig terecht. Helaas, want The Cave is een waar kunstwerk en biedt een unieke inkijk in de Syrische oorlog. > trailer: The Cave

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

VERVALT > 19 maart, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

The Lighthouse  (Canada/VS, 2019, 109 min.)
toegang: € 6,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Bij het onheilspellende geluid van de misthoorn zetten een voormalige houthakker en de vuurtorenwachter voet aan wal. De komende vier weken beheren ze de vuurtoren op een afgelegen, altijd grauw eilandje in het negentiende-eeuwse New England. Slopend werk, guur weer en met geen ander gezelschap dan elkaar, elkaars irritante eigenaardigheden, opgekropte wrok en ontluikende haat. Twee vuurtorenwachters proberen bij zinnen te blijven terwijl ze werken op een mysterieus eiland.
Volkskrant: ‘Schrijver en regisseur Robert Eggers schiet raak met The Lighthouse, dat met één locatie en twee weergaloze personages een complete, ziltige hel oproept. Vooral in de gespannen avondscènes leveren Willem Dafoe en Robert Pattinson hun tour de force’. IMDB: ‘A superbly made film about madness...’ 
> trailer: The Lighthouse

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

VERVALT > 19 februari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Honeyland  (Noord-Macedonië, 2019, 90 min.)
toegang: € 6,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Drie jaar lang volgde een kleine crew de laatste vrouwelijke honingjager van Europa, Hatidze Muratova. Zelf is ze net zo puur en zuiver als de honing van ‘haar’ wilde bijenvolken, haar omgeving is even ruig als gul. In een verlaten bergdorp, afgesloten van elektriciteit en stromend water, verzorgt ze haar bedlegerige moeder. In deze bijzondere setting filmden Tamara Kotevska en Ljubomir Stefanov een oogstrelend en intiem portret, waarin de hoofdpersonen zich vaak onbespied lijken te wanen. De komst van een echtpaar met een caravan vol kinderen zorgt voor een onverwachte dramatische wending. Vanaf een bergtop kijkt Hatidze toe hoe hun kudde runderen het dorp overspoelt. De ruwe manier waarop de dieren en kinderen worden behandeld, staat in sterk contrast met Hatidzes liefdevolle relatie met de bijen. Als de vader hoort hoeveel haar honing oplevert, begint hij interesse te tonen in de bijenhouderij. Begrijpt hij ook haar belangrijkste regel, namelijk dat je nooit meer wegneemt dan de bijen kunnen missen? Honeyland was genomineerd voor twee Oscars, waaronder die voor Beste Documentaire. Volkskrant: Een prachtig gefilmd volkssprookje in de vorm van een documentaire> trailer: Honeyland

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

VERVALT > 22 januari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Portrait de la jeune Fille en Feu  (Frankrijk, 2019, 122 min.)
toegang: € 6,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Het verhaal speelt zich af in de achttiende eeuw. Marianne is één van de zeldzame zelfstandige vrouwelijke kunstenaars. Een barones haalt haar naar een afgelegen eiland van Bretagne om een huwelijksportret van haar dochter Héloïse te schilderen. Héloïse wil echter niet trouwen en zich ook niet laten schilderen. Marianne wordt aangenomen onder de dekmantel van een gezelschapsdame. Zij moet Héloïse zo onopvallend mogelijk observeren en in het geheim en uit haar hoofd schilderen. Schilderend uit haar herinnering wordt het schilderij zowel een portret van degene die kijkt als van degene die bekeken wordt. In eerste instantie lijkt het of we naar een kostuumdrama kijken, maar al snel blijkt dat het gaat om een afwijkend verhaal over sluimerend verlangen dat kortstondig tot bloei komt. De twee vrouwen krijgen gaandeweg een erotische verhouding die zeer integer en smaakvol wordt getoond. Beiden beseffen dat hun liefde geen kans van slagen heeft. Regisseur Céline Sciamma maakt van de film opzettelijk geen sprookje, daarmee zou ze al die vrouwen uit die periode, die hun hart niet hebben kunnen volgen, tekortdoen. “Om een goed portret te maken teken je eerst de contouren. Begin niet te snel met invullen.” Het is niet alleen een film over een portret, maar ook een overpeinzing over portretkunst. Portrait de la jeune Fille en Feu kreeg in Cannes de prijs voor het beste scenario en toont een hartverscheurend, toch ingehouden portret van een ontluikende lesbische liefde. De slotbeelden maken een onuitwisbare indruk! > trailerPortrait de la jeune Fille en Feu

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

.

.

>

.
.

.
.
.

.
.

.
22-05-13
.

.
22-04-08

22-03-11
22-02-11
.

.
22-01-14

21-12-10
21-11-12
.

.

.