Filmhuis

.
.
.

.

. 20 november 2020 : Honeyland

 

locatie, tijdelijk: Blauwe Schuit
Warfstraat 1, 9951 BS Winsum
i.v.m. Corona reservering verplicht via: filmhuiswinsum@gmail.com

.
.
.
culturele commissie SKKW

Gastpagina Filmhuis

In de periode van september tot en met april organiseert 'Filmhuis Winsum' onder auspiciën van de culturele commissie SKKW weer een maandelijks filmprogramma op de vrijdagavond. In verband met Corona maken we voor het programma 2020/2021 gebruik van de ruime filmzaal in Cultureel Centrum 'De Blauwe Schuit'. Aanvangstijd: 20.30 uur. Een halfuur voor aanvang is de zaal open.

CORONA
In verband met Corona hanteert de Blauwe Schuit veiligheidsmaatregelen zoals routering, het vrijhouden van (rijen) zitplaatsen en dergelijke. In verband met Corona is reserveren voorlopig verplicht. Bij aanmelding graag aangeven of de aangemelde personen naast elkaar willen zitten of op anderhalve meter van elkaar. We verzoeken u niet te komen als u op de avond Corona-symptomen hebt. 

.
overzicht 
filmseizoen 2020/21

25-09-2020: Ut og stelle hester (Out Stealing Horses)
23-10-2020:
BlacKkKlansman
20-11-2020:
Honeyland
18-12-2020:
Sorry we missed you
22-01-2021: 
Portrait de la jeune fille en feu
19-02-2021:
Werk Ohne Autor - Never Look Away
19-03-2021: The Lighthouse
16-04-2021: The Cave

N.B. Tenzij anders vermeld is Filmhuis Winsum geen activiteit van Stichting Een Joodse Erfenis.

.
.
.
.
.

.
.

.
.

.

.

.
.
. Filmhuis Winsum .

Programma 2020
.

( .
~
. )
~

.
.
.

. archief .

18 december, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Sorry we missed you  (Verenigd Koninkrijk, 2019, 101 min.)
toegang: € 6,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Sorry we missed you’ is een felle en waardige opvolger van het in Cannes bekroonde ‘I Daniel Blake’. In laatstgenoemde film zagen we hoe de sympathieke vakman Daniel Blake werd vermalen tussen  sociale dienst en zorgverzekering, deze keer is het Ricky Turner die wordt uitgebuit door een naargeestige pakketbezorgdienst. Ricky en zijn vrouw zijn aardige zorgzame mensen. Ze hebben grote moeite om met hun gezin rond te komen. Ricky denkt als zelfstandig pakketbezorger de oplossing gevonden te hebben. Maar vanaf het moment waarop de manager uitlegt hoe de scanner werkt, dat de scanner alles registreert, dat de scanner het werktempo bepaalt, weten we als kijker genoeg: dit gaat helemaal fout.
Deze (goed ontvangen) film is her en der een-dimensionaliteit verweten. Maar, …Het blijft Ken Loach. Loach staat al jaren bekend om zijn venijnige aanvallen op het neoliberalisme en de teloorgang van de Britse verzorgingsstaat. De hedendaagse ´gig economie´ lijkt misschien jong, snel en hip, maar blijkt keihard kapitalisme in het zoveelste nieuwe jasje. Het is bewonderingswaardig dat Loach, inmiddels de 80 ruim gepasseerd, er in slaagt om met ‘Sorry we missed you’ een uiterst actuele schrijnende vorm van uitbuiting voor het voetlicht te brengen> trailer: Sorry we missed you

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

20 november, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Honeyland  (Noord-Macedonië, 2019, 90 min.)
toegang: € 6,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Drie jaar lang volgde een kleine crew de laatste vrouwelijke honingjager van Europa, Hatidze Muratova. Zelf is ze net zo puur en zuiver als de honing van ‘haar’ wilde bijenvolken, haar omgeving is even ruig als gul. In een verlaten bergdorp, afgesloten van elektriciteit en stromend water, verzorgt ze haar bedlegerige moeder. In deze bijzondere setting filmden Tamara Kotevska en Ljubomir Stefanov een oogstrelend en intiem portret, waarin de hoofdpersonen zich vaak onbespied lijken te wanen. De komst van een echtpaar met een caravan vol kinderen zorgt voor een onverwachte dramatische wending. Vanaf een bergtop kijkt Hatidze toe hoe hun kudde runderen het dorp overspoelt. De ruwe manier waarop de dieren en kinderen worden behandeld, staat in sterk contrast met Hatidzes liefdevolle relatie met de bijen. Als de vader hoort hoeveel haar honing oplevert, begint hij interesse te tonen in de bijenhouderij. Begrijpt hij ook haar belangrijkste regel, namelijk dat je nooit meer wegneemt dan de bijen kunnen missen? Honeyland was genomineerd voor twee Oscars, waaronder die voor Beste Documentaire. Volkskrant: Een prachtig gefilmd volkssprookje in de vorm van een documentaire> trailer: Honeyland

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

23 oktober, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

BlacKkKlansman  (Verenigde Staten, 2018, 135 min.)
toegang: € 6,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Begin jaren '70 wordt Ron Stallworth als eerste 'Afro-American' politieman aangenomen in het Colorado Police Department. Eerst krijgt hij een baantje in het archief, waar hij door zijn collega's wordt gepest. Dan vraagt hij om een andere baan, als undercover. Dat lukt en hij krijgt de opdracht om te infiltreren in een civil rights-beweging. Als Ron in de krant een advertentie ziet van de Ku Klux Klan, neemt hij contact op met de KKK en wordt uitgenodigd. Met de hulp van een joodse collega infiltreert hij vervolgens in de KKK.
- Met muziek van Prince, James Brown, The Temptations en vele andere.  Als het niet echt gebeurd was zou je het niet geloven - A Spike Lee joint. > trailer: BlacKkKlansman

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

25 september, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Out Stealing Horses  (Noorwegen, 2019, 123 min.)
toegang: € 6,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Een film gebaseerd op de veel bekroonde roman ‘Paarden Stelen’ van de Noor Per Petterson. Out stealing horses begint in november 1999, vlak voor het nieuwe millennium. Na het verlies van zijn vrouw gaat de gepensioneerde Trond (Stellan Skarsgard) terug naar het dorp in Noorwegen waar hij is opgegroeid. Hij trekt zich in alle eenzaamheid terug. Op een avond komt hij z'n buurman Lars tegen die hij tientallen jaren niet heeft gezien. Door Lars herbeleeft Trond de zomer van 1948; hij was toen vijftien jaar. Het was de zomer waarin hij paarden stal, de zomer van een tragisch ongeluk, van zijn eerste verliefdheid en ook de zomer waarin de geheimen van zijn vader aan het licht komen. De film bevat mistroostige momenten, maar is oprecht ontroerend. De prachtige beelden van de Noorse natuur zijn zeer indrukwekkend. De bossen, de weiden, het waterlandschap kleuren de film mooi in en zorgen voor een melancholieke sfeer. De film toont uitgebreide flashbacks, bijvoorbeeld als Trond zijn blote voeten op de houten planken zet en terugdenkt aan de eerste keer dat hij dat in zijn jeugd deed. Details die van Out Stealing Horses een uiterst zintuiglijke film maken. Trond leert nu de les die zijn vader hem als jongen mee gaf: “We kiezen zelf wanneer het pijn doet.” Out Stealing Horses is een aangrijpende levenskroniek. > trailer: Out Stealing Horses

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

14 februari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Den Skyldige  (Denemarken, 2018, 85 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Een politieagent, werkzaam bij de alarmcentrale, krijgt een noodomroep van een verwarde vrouw. De verbinding wordt verbroken. Het wordt een race tegen de klok om de vrouw op te sporen - per telefoon. Den Skyldige is een strakke, minimalistische thriller, bekroond met de publieksprijs op het IFFR. Deze telefoonthriller speelt zich af in de meldkamer met de camera gericht op agent Asger (Jakop Cedergen). Asger Holms is als rechercheur betrokken geweest bij een geweldincident en is daarom voorlopig geplaatst in de meldkamer van de politie. Een saaie taak totdat hij, vlak voor het einde van zijn dienst, een vrouw (Iben) aan de lijn krijgt. Asger merkt dat ze niet vrijuit kan praten en krijgt door dat ze is ontvoerd. Wat te doen met alleen een telefoon en een computer tot je beschikking?
Als kijker ga je steeds meer beseffen wat er met Iben aan de hand is. De telefoongesprekken doen niet onder voor voortreffelijke hoorspelen. "Alles wat je nodig hebt, is de verbeelding van de kijker. De beelden schep je zelf in je hoofd.", aldus debuterend regisseur Gustav Möller.
Uit de pers: "Superieur filmdebuut van de jonge regisseur Möller (1988), die geen steek laat vallen en vanaf het begin tot het verrassende einde weet te boeien." VPRO-cinema. "Een film die van de kijker grote oplettendheid vereist en zelfs een speurder in hem wakker maakt." Trouw.
> trailer: Den Skyldige

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

10 januari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Woman At War  (IJsland, 2018, 101 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Woman at War is een drama vol tegenstellingen en gortdroge humor. Een heerlijke, originele, komische, wat absurdistische film met prachtige scènes in de fraaie IJslandse landschappen. De hoofdpersoon, Halla, is een bijna 50-jarige vrouw die ten strijde trekt tegen de vervuilende aluminiumindustrie in IJsland. Ze is het stadium van eindeloos praten over milieumaatregels voorbij. Haar woede richt zich op de buitenlandse investeringen in deze industrie. Dat gaat volgens haar ten koste van de mooie, ongerepte natuur. Ze komt in actie... en hoe! De autoriteiten maken jacht op de mensen die achter de sabotage-acties, het opblazen van hoogspanningsmasten, staan. Het ligt buiten hun voorstellings-vermogen dat het om een vrouw als Halla gaat. De vrouw die het dorpskoortje dirigeert en bezig is met een langdurige procedure om een kind te adopteren. Vandaag de dag zijn milieu-activisten niet uit het nieuws weg te denken. Regisseur Benedict Erlingsson (ook regisseur van 'Of horses and man') maakt er echter een tijdloos, bijna mythisch drama van, waarbij muzikanten een soort muzen van Halla zijn.
Uit de pers > VPRO-Cinema: 'De toon van de film is knap getroffen: Absurdistisch staat ontroering en diepgang niet in de weg.' Volkskrant: 'Actrice Haldóra Geirhardsdótter is even charismatisch als ferm in de hoofdrol'. 
> trailer: Woman At War

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

.

.

.
.
. Filmhuis Winsum .

Programma 2019
.

( .
~
. )
~

.
.
.

. archief .

13 december, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Das Sweigende Klassenzimmer
(Duitsland, 2018, 111 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

1956, Oost-Berlijn, vóór de bouw van de Berlijnse muur. Twee scholieren (eindexamen-klas) nemen de trein van Oost- naar West-Berlijn om even te proeven aan de geneugten van het vrije westen. Ze zien daar op het bioscoopjournaal dat de Hongaarse opstand (1956) tegen het Sovjetregime door het Rode leger wordt neergeslagen. In Oost-Berlijn wordt de opstand verzwegen, behalve in een klein krantenbericht waarin de gebeurtenissen totaal verdraaid worden weergegeven. Kurt en Theo luisteren bij een oom van een klasgenoot naar illegale radio-uitzendingen waarin verslaggeving wordt gedaan over de omvang van de opstand. Als de jongens met hun schoolklas een gebaar maken om met 2 minuten stilte de Hongaarse vrijheidsstrijders te ondersteunen, heeft dat verstrekkende gevolgen. Via de directie, het schoolbestuur en het Ministerie van Onderwijs komt de Stasi in actie. Die probeert een wig te drijven tussen de klasgenoten om erachter te komen wie de daadwerkelijke aanstichter is. En dan wordt  de titel van de film wel heel duidelijk. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Dietrich Garstka. Het is een prachtig verhaal over vriendschap, overtuiging en verraad, gespeeld door een indrukwekkende cast met een aantal veelbelovende, jonge acteurs. Regisseur Lars Kraus maakt een historisch drama tastbaar door parallellen te trekken met het heden> trailer: Das Sweigende Klassenzimmer

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

15 november, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

They shall not grow old  (UK, 2018, 132 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Een indrukwekkende documentaire gemaakt op basis van originele beelden van het Britse leger, maar dan ingekleurd, van geluid voorzien en ingesproken. Op 11 november is het 101 jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog. In 'They Shall Not Grow Old' is het 'alledaagse' leven van soldaten in de Eerste Wereldoorlog vastgelegd vanaf het ronselen tot aan het einde van de oorlog (thee drinken in de loopgraven, met kerst kwamen de Duitsers op bezoek in de Britse loopgraven). Moderne technieken maakten het voor het eerst mogelijk om op deze schaal oorlog te voeren. Het slagveld had een constante toevoer van enorme hoeveelheden eten, munitie en soldaten nodig. Deze soldaten gaven zich vrijwillig op en dus was propaganda nodig. Het leger wilde met bewegende (stomme) beelden de oorlog aan het thuisfront te tonen. De camera's uit die tijd waren zware lompe machines en konden daardoor heel goed tonen hoe de sfeer was in en achter de loopgraven, maar waren ongeschikt om mee te rennen met de soldaten. De filmcrew heeft in een jaar meer dan 600 uur aan interviews teruggekeken en 100 uur originele beelden. Liplezers hebben achterhaald wat de soldaten destijds zeiden ('we're in the pictures', 'hi mum!'). Wat blijft hangen na het zien van de documentaire is de naïviteit van de soldaten, de gruwelijke omstandigheden waarin ze verbleven, maar ook de verrassend positieve teksten van de (bejaarde) soldaten tijdens interviews. > trailer: They shall not grow old

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

11 oktober, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Visages Villages  (Frankrijk, 2017, 90 min, documentaire)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

De 89-jarige Agnès Varda werkt in deze film samen met de 33-jarige fotograaf J.R.: ze heeft een coregisseur nodig vanwege haar slechter wordende ogen. Varda en J.R. gaan op zoek naar ‘gewone Franse mensen’ en dit resulteert in een verbluffende roadmovie. Hun zoektocht ontstaat uit engagement, niet uit nostalgie. Varda zorgt voor de contacten en is verantwoordelijk voor de filmische portretten. J.R. heeft in een busje een printstudio gemaakt en is verantwoordelijk voor de levensgrote zwartwit foto’s. Samen reizen ze langs lavendelvelden, ruige kustplaatsen en vergeten dorpen. De verhalen van de mensen die ze ontmoeten staan centraal. Door de onbevangen benadering is iedereen opvallend spraakzaam en enthousiast om deel te nemen aan het project. De grote foto’s die J.R. van ze maakt worden op gevels, schuren en containers geplakt. De verhalen gaan over de vergankelijkheid van het leven en dat is ook onderdeel van hun samenspel. De foto’s zullen op den duur door weer en wind verdwijnen, maar tegelijkertijd laat Varda ze ook vastleggen op film. Visages, Villages is in Cannes bekroond als Beste Documentaire en op 89-jarige leeftijd ontvangt Agnès Varda als eerste vrouwelijke regisseur een ere-Oscar. Een mijlpaal in de filmgeschiedenis. > trailer: Visages Villages

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

13 september, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Capharnaüm  (Libanon, 2018, 126 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Een meeslepend drama over een 12 jarige, Syrische jongen die in Beiroet een kansarm leven leidt. Hij klaagt z'n ouders aan omdat ze hem op de wereld hebben gezet. Winnaar publieksprijs IFFR2019.
> trailer: Capharnaüm

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

5 april, aanvang 19.00 en 21.00 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

WAD, overleven op de grens van water en land
(Nederland, 2018, 93 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com (aanvangstijd vermelden)

In deze natuurfilm laat regisseur Ruben Smit de adembenemende schoonheid van het Wad zien. De begeleidende teksten (Gijs Scholten van Aschat) geven de verhaallijn aan. De film begint met beelden van planten en ééncelligen die de bron vormen voor alle leven in het waddengebied. Ze zijn het voedsel voor platvissen die weer gegeten worden door zeehonden. Er leven ontelbare vogels, vissen, kreeftachtigen, schelpdieren… het is een natuur-wildernis waarin alles met elkaar samenhangt. Getijden, geulen, flora en fauna, alles heeft een rol. De verschillende manieren van filmen geven een sensatie van de weidsheid en de oerkrachten van Het Wad. De film lijkt een aaneenschakeling van gebeurtenissen en beelden maar laat ook de onderlinge verbanden zien. Uiteindelijk wordt duidelijk dat we nog lang niet alles weten over het Wad, hoe het Wad zich verhoudt tot vergelijkbare gebieden en hoe klimaatverandering dit specifieke stuk natuur beïnvloedt. Mensen lijken afwezig, je ziet ze niet in deze film. Pas aan het slot wordt duidelijk dat de Waddenzee wel degelijk wordt bedreigd.
> trailer: WAD; overleven op de grens van water en land

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

1 maart, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Lady Bird  (VS, 2017, 94 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Lady Bird is een grappige maar ook ontroerende coming of age film vol originele dialogen en onverwachte wendingen. Soaorise Ronan (Atonement, Grand Budapest Hotel, Mary Queen of Scots) overtuigt in de rol van de anarchistische tiener Christine, of “Lady Bird” zoals ze zichzelf in een eigenwijze bui heeft genoemd. Ze is brutaal, haalt slechte cijfers en maakt ruzie. Maar achter die onmogelijke pose schuilt de diepe wens los te breken uit Sacramento, de saaiste streek van California. Als Christine over Yale University begint, schiet haar decaan in de lach: ‘Jij naar Yale? Dat kan je wel vergeten!’ De decaan is slechts een van de vele obstakels die Christine moet overwinnen. Soarise Ronan zet met haar bleke stoïcijnse uitstraling een memorabele rol neer. Toch is Laurie Metcalf in de rol van Marion, de moeder van Christine, misschien nog wel interessanter. Ze is ‘...warm and also kind of scary...’, niet altijd sympathiek tegenover haar dochter, zelfs wreed, maar haar pijn is voelbaar. Het coming of age verhaal van haar dochter is haar onthechtingsverhaal. Deze tweede verhaallijn geeft Lady Bird de diepgang die in veel films binnen dit genre ontbreekt. > trailer: Lady Bird

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

1 februari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

On body and soul  (Hongarije, 2017, 116 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Kan je een droom met iemand delen? In de eerste beelden zien we twee herten in een besneeuwd bos. Ze benaderen elkaar voorzichtig. De film brengt de betoverende liefdesgeschiedenis in beeld van twee eenzame zielen in een slachthuis in Boedapest. Vanwege zijn lamme arm vermijdt financieel directeur Endre (Céza Marcsány) sociaal contact. Mária (Alexandra Borbély) is sinds kort verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole. Zij is extreem serieus en houdt zich strikt aan de regels. Maar dan ontdekken Endre en Mária bij toeval dat ze ’s nachts hetzelfde dromen en beginnen overdag hun dromen samen na te spelen. Regisseuse Ildikó Envedi situeert de romance in een slachthuis vanwege het contrast tussen de realiteit van de logge koeien in hun laatste uren en de gedroomde sierlijke herten die de ontluikende liefde van Endre en Mária aankondigen. Winnaar filmfestival Berlijn. > trailer: On body and soul

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

4 januari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

The salt of the Earth  (Frankrijk, Brazilië, Italië, 2014, 106 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Deze film van Wim Wenders en Juliano Salgado stond al lang op de verlanglijst, maar de vorige beamer was deze film onwaardig. Misschien wel de film met de mooiste beelden die ik ooit heb gezien. De laatste 40 jaar heeft fotograaf Sebastião Salgado reizen gemaakt op alle continenten. Hij is getuige geweest van een aantal van de belangrijkste gebeurtenissen van onze recente geschiedenis. Dit is een portret van de Braziliaanse fotograaf, die acht jaar lang ongeciviliseerde werelden vastlegde voor zijn project ‘Genesis’. > trailer: The salt of the Earth

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

.

.

.
.

.
.
.

.
.

.
.
.

.

.