Filmhuis

.
.

locatie: voormalige synagoge
Schoolstraat 24, 9951 EL Winsum
route en
parkeren 
info en reservering: filmhuiswinsum@gmail.com

.
.

.
.
culturele commissie SKKW

.
Gastpagina Filmhuis


In de periode oktober tot en met mei organiseert 'Filmhuis Winsum' onder auspiciën van de culturele commissie SKKW een maandelijks filmprogramma op de vrijdagavond in de voormalige synagoge van Winsum. Veelal vallen de filmavonden in de eerste week van de maand. U kunt plaatsen reserveren via de mail en op verzoek wordt het filmprogramma u ook per mail toegestuurd. De kleine zaal biedt ruimte aan veertig zitplaatsen en is op de vrijdagavond een halfuur voor aanvang geopend. Vanaf een kwartier voor aanvang kunt u er ook terecht voor koffie, thee en andere consumpties.
.

overzicht filmseizoen 2018/19

5 oktober:
 
I, Tonya
2 november: The Shape of Water

9 november: Denial - themafilm Kristallnacht
(i.s.m. St. Een Joodse Erfenis)
7 december: Lucky
4 januari: The salt of the Earth
1 februari: On body and soul
1 maart: Lady Bird
5 april: WAD, overleven
op de grens van water en land

N.B. Tenzij anders vermeld is Filmhuis Winsum geen activiteit van Stichting Een Joodse Erfenis.

.
.
.
.
.
.

.

.

.

.

.
.
. Filmhuis Winsum .

Programma 2019
.

( .
~
. )
~

.
.
.

. archief .

5 april, aanvang 19.00 en 21.00 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

WAD, overleven op de grens van water en land  (Nederland, 2018, 93 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com (aanvangstijd vermelden)

In deze natuurfilm laat regisseur Ruben Smit de adembenemende schoonheid van het Wad zien. De begeleidende teksten (Gijs Scholten van Aschat) geven de verhaallijn aan. De film begint met beelden van planten en ééncelligen die de bron vormen voor alle leven in het waddengebied. Ze zijn het voedsel voor platvissen die weer gegeten worden door zeehonden. Er leven ontelbare vogels, vissen, kreeftachtigen, schelpdieren… het is een natuur-wildernis waarin alles met elkaar samenhangt. Getijden, geulen, flora en fauna, alles heeft een rol. De verschillende manieren van filmen geven een sensatie van de weidsheid en de oerkrachten van Het Wad. De film lijkt een aaneenschakeling van gebeurtenissen en beelden maar laat ook de onderlinge verbanden zien. Uiteindelijk wordt duidelijk dat we nog lang niet alles weten over het Wad, hoe het Wad zich verhoudt tot vergelijkbare gebieden en hoe klimaatverandering dit specifieke stuk natuur beïnvloedt. Mensen lijken afwezig, je ziet ze niet in deze film. Pas aan het slot wordt duidelijk dat de Waddenzee wel degelijk wordt bedreigd.
> trailer: WAD; overleven op de grens van water en land

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

1 maart, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Lady Bird  (VS, 2017, 94 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Lady Bird is een grappige maar ook ontroerende coming of age film vol originele dialogen en onverwachte wendingen. Soaorise Ronan (Atonement, Grand Budapest Hotel, Mary Queen of Scots) overtuigt in de rol van de anarchistische tiener Christine, of “Lady Bird” zoals ze zichzelf in een eigenwijze bui heeft genoemd. Ze is brutaal, haalt slechte cijfers en maakt ruzie. Maar achter die onmogelijke pose schuilt de diepe wens los te breken uit Sacramento, de saaiste streek van California. Als Christine over Yale University begint, schiet haar decaan in de lach: ‘Jij naar Yale? Dat kan je wel vergeten!’ De decaan is slechts een van de vele obstakels die Christine moet overwinnen. Soarise Ronan zet met haar bleke stoïcijnse uitstraling een memorabele rol neer. Toch is Laurie Metcalf in de rol van Marion, de moeder van Christine, misschien nog wel interessanter. Ze is ‘...warm and also kind of scary...’, niet altijd sympathiek tegenover haar dochter, zelfs wreed, maar haar pijn is voelbaar. Het coming of age verhaal van haar dochter is haar onthechtingsverhaal. Deze tweede verhaallijn geeft Lady Bird de diepgang die in veel films binnen dit genre ontbreekt. > trailer: Lady Bird

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

1 februari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

On body and soul  (Hongarije, 2017, 116 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Kan je een droom met iemand delen? In de eerste beelden zien we twee herten in een besneeuwd bos. Ze benaderen elkaar voorzichtig. De film brengt de betoverende liefdesgeschiedenis in beeld van twee eenzame zielen in een slachthuis in Boedapest. Vanwege zijn lamme arm vermijdt financieel directeur Endre (Céza Marcsány) sociaal contact. Mária (Alexandra Borbély) is sinds kort verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole. Zij is extreem serieus en houdt zich strikt aan de regels. Maar dan ontdekken Endre en Mária bij toeval dat ze ’s nachts hetzelfde dromen en beginnen overdag hun dromen samen na te spelen. Regisseuse Ildikó Envedi situeert de romance in een slachthuis vanwege het contrast tussen de realiteit van de logge koeien in hun laatste uren en de gedroomde sierlijke herten die de ontluikende liefde van Endre en Mária aankondigen. Winnaar filmfestival Berlijn. > trailer: On body and soul

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

4 januari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

The salt of the Earth  (Frankrijk, Brazilië, Italië, 2014, 106 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Deze film van Wim Wenders en Juliano Salgado stond al lang op de verlanglijst, maar de vorige beamer was deze film onwaardig. Misschien wel de film met de mooiste beelden die ik ooit heb gezien. De laatste 40 jaar heeft fotograaf Sebastião Salgado reizen gemaakt op alle continenten. Hij is getuige geweest van een aantal van de belangrijkste gebeurtenissen van onze recente geschiedenis. Dit is een portret van de Braziliaanse fotograaf, die acht jaar lang ongeciviliseerde werelden vastlegde voor zijn project ‘Genesis’. > trailer: The salt of the Earth

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

.

.

.
.
. Filmhuis Winsum .

Programma 2018
.

( .
~
. )
~

.
.
.

. archief .

7 december, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Lucky  (VS, 2017, 86 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Lucky volgt de spirituele reis van een 90-jarige atheïst en de eigenzinnige personen die in zijn afgelegen stadje in de woestijn wonen. Hij heeft al zijn leeftijdsgenoten reeds overleefd en de fel onafhankelijke Lucky bevindt zich op de afgrond van zijn leven. Hij wordt meegesleept in een reis van zelfontdekking die leidt naar datgene wat vaak zo onbereikbaar is: verlichting.> trailer: Lucky

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

9 november, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Denial  (UK/USA, 2016, 105 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

1938-2018
In samenwerking met St. Een Joodse Erfenis brengen wij tachtig jaar na dato de Jodenvervolging in herinnering tijdens de Kristallnacht van 9 op 10 november 1938 met de integere speelfilm Denial. Een film die stilstaat bij het feit dat het onweerlegbaar aantonen van waarheid ertoe doet.

Denial is gebaseerd op het boek ‘History on Trial: My Day in Court with a Holocaust Denier’ uit 2005. Hierin staat het waargebeurde verhaal rond de rechtszaak waarin David Irving (Timothy Spall) schrijfster professor Deborah Lipstadt (Rachel Weisz) en haar uitgever beschuldigt van smaad. Irving is een controversieel historicus en holocaustontkenner. Hij baseert zijn beschuldiging op de uitspraken van Lipstadt in haar boek ‘Denying the Holocaust: The Growing Assault on Truth and Memory’ uit 1993. De rechtszaak vindt in 1996 in Londen plaats. Irving kiest daar voor in plaats van de VS waar Lipstadt woont, omdat de bewijslast in het Engelse rechtssysteem bij de beschuldigde ligt. Lipstadt moet bewijzen dat Irving liegt en dat is lastig omdat de Nazi's veel bewijsmateriaal hebben vernietigd. We zien een rechtbankfilm met overtuigende acteurs, waarin het niet om emotionele monologen draait maar om heldere feiten. Denial is een film met actuele relevantie voor debat rond vrijheid van meningsuiting, onredelijkheid, leugens, manipulatie van bewijsmateriaal, nepnieuws... > trailer: Denial

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

2 november, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

The Shape of Water  (USA, 2017, 120 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

The Shape of Water speelt zich af in Amerika tijdens de Koude Oorlog. In een geheim overheidslaboratorium houden onderzoekers een amfibisch wezen gevangen. Het wezen leeft in water maar kan ook daarbuiten een poos overleven. In het laboratorium werkt Elisa (Sally Hawkins) als schoonmaakster. Haar leven is onopvallend en weinig inspirerend, maar daar komt verandering in als zij een non-verbale relatie krijgt met het gevangen wezen. Regisseur Guilermo del Toro vertelt zijn verhaal tegen de achtergrond van de krampachtige jaren zestig. Rusland is de vijand, er wordt neergekeken op de zwarte gemeenschap en homoseksualiteit is taboe. Al deze elementen komen op subtiele wijze naar voren en versterken de bijzondere band tussen Elisa en het waterwezen. De film won o.a. De Gouden Leeuw in Venetië. > trailer: The Shape of Water

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

5 oktober, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

I, Tonya  (VS, 2017, 120 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

De film 'I, Tonya' vertelt het waargebeurde levensverhaal van kunstschaatsster Tonya Harding. De film schetst geen succesverhaal, maar laat de andere kant van topsport zien: 'succes en de Amerikaanse droom'. Tonya komt niet bepaald uit een rijke familie; met haar kleding en haar gedrag wijkt ze zeer af van anderen in de keurige schaatswereld. Toch weet ze het in 1994 te schoppen tot de Olympische Spelen. Eigenlijk is 'I, Tonya' een triest verhaal over huiselijk geweld, gepresenteerd als een tragikomedie, bevolkt met figuren aan de onderkant van de samenleving en een slachtoffer dat enorm van zich afbijt. Maar het werkt! Margot Robbie is fantastisch als de grofgebekte Tonya en Allison Janney is fenomenaal als Tonya's moeder. Het is een hilarisch en aandoenlijk portret van een uitzonderlijk buitenbeentje. Regisseur Graig Gillespie heeft met deze film een goed evenwicht tussen humor, geweld en ontroering weten te maken.en. > trailer: I, Tonya

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

6 april, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

La fille inconnue  (België, 2016)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

De film La fille Inconnue is geschreven en geregisseerd door de Belgische broers Dardenne en opgenomen in Seraing, nabij Luik. Adèle Haenel speelt daarin de rol van Jenny, een jonge, sociaal betrokken huisarts. “Je moet je emoties de baas blijven” is de les die Jenny aan het begin van de film aan haar stagiair geeft. Deze opmerking galmt lang na. Haarfijn krijgen we te zien hoeveel moeite het Jenny vervolgens kost deze les zelf na te leven. Als er na een lange stressvolle werkdag na sluitingstijd wordt aangebeld, doen ze niet meer open. Later komt de recherche langs en wordt het duidelijk dat er was aangebeld door een meisje dat zonder identiteit dood is gevonden bij de Maas. Jenny voelt zich schuldig en als de recherche haar identiteit niet weet te achterhalen, gaat Jenny zelf op zoek. Ze kan niet met de gedachte leven dat het meisje anoniem zou worden begraven. > trailer: La fille inconnue

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

16 maart, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Moonlight  (VS, 2016)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

De film Moonlight, gebaseerd op een toneelstuk van Tarrel McGraney, gaat over Chiron, een donkere, homoseksuele jongen die in de jaren tachtig opgroeit in een ruige buurt van Miami. Zowel de toneelschrijver als filmregisseur Barry Jenkins groeiden op in een achterbuurt van Miami. Dat heeft z'n weerslag op de natuurlijke manier waarop dit persoonlijke portret en de schildering van de wereld van Chiron in elkaar grijpen. Hij wordt in drie fases van zijn leven door drie verschillende acteurs geportretteerd: als kind, tiener en man. Als tienjarige, met een drugsverslaafde moeder en afwezige vader, komt Chiron in contact met de vriendelijke crackdealer Juan. Als Chiron worstelt met z'n identiteit, zegt Juan: “...op een gegeven moment moet je zelf bepalen wie je wilt zijn, niemand kan die beslissing voor je nemen...”. Een aangrijpend gefilmd portret, waarin de kijker kennismaakt met een wereld die zelden of nooit in de bioscoop te zien is. > trailer: Moonlight

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

9 februari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Sami Blood  (Zweden, Noorwegen, Denemarken, 2016)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

>
Sami Blood speelt zich af in het Lapland van de dertiger jaren van de vorige eeuw. De Sami is het enige oorspronkelijke, inheemse volk dat Europa kent. Elle Marja is een veertienjarig meisje en de beste leerling van de klas. Zij komt uit een rendierherders-familie en droomt over een ander leven. De Sami, ook wel Lappen genoemd, worden blootgesteld aan racisme en staan flink onder druk door het centrale gezag in Stockholm. Daar horen ook allerlei medische onderzoeken bij zoals het opmeten van hun schedels en andere vernederingen. Elle Marja wil uit deze omgeving ontsnappen en verder studeren in Uppsala. Daarvoor moet ze afstand doen van haar cultuur en de banden met haar familie verbreken. Het gevolg is dat ze ontheemd raakt. Fraai gefilmd intiem portret van regisseur Amanda Kernell. De film krijgt lucht door de prachtige beelden en de mooi gefilmde landschappen. > trailer: Sami Blood

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

.
.
.

12 januari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Paterson  (VS, 2016)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

> Paterson is buschauffeur in het gelijknamige stadje in New Jersey. Hij leidt een rustig, geroutineerd leven. Op werkdagen om 6.10 uur staat hij op, drinkt koffie, gaat naar zijn werk... altijd dezelfde route. Elke avond laat hij de hond uit en gaat naar de kroeg. Saai en eentonig zou je denken, maar bij een regisseur als Jim Jarmusch is dat absoluut niet zo! Licht geamuseerd observeert Paterson passagiers, praat wat in de kroeg... en is er wat tumult dan loopt het met een sisser af. Paterson schrijft gedichten, de poëzie zit in de kleine dingen. “Het leven heeft geen plot dus waarom een film dan wel”, aldus Jarmusch. Het acteerwerk van Adam Driver is terloops en dat is in deze luidruchtige, schreeuwerige wereld een verademing. > trailer: Paterson

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

.
.
.

.

.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.

.

programma
filmhuis winsum

Top