Filmhuis

.
.

locatie: voormalige synagoge
Schoolstraat 24, 9951 EL Winsum
route en
parkeren 
info en reservering: filmhuiswinsum@gmail.com

.
.

.
.
culturele commissie SKKW

.
Gastpagina Filmhuis


In de periode oktober tot en met mei organiseert 'Filmhuis Winsum' onder auspiciën van de culturele commissie SKKW een maandelijks filmprogramma op de vrijdagavond in de voormalige synagoge van Winsum. Veelal vallen de filmavonden in de tweede week van de maand. U kunt plaatsen reserveren via de mail en op verzoek wordt het filmprogramma u ook per mail toegestuurd. De kleine zaal biedt ruimte aan veertig zitplaatsen en is op de vrijdagavond een halfuur voor aanvang geopend. Vanaf een kwartier voor aanvang kunt u er ook terecht voor koffie, thee en andere consumpties.
.

overzicht filmseizoen 2019/20
13-09-2019: Capharnaüm
11-10-2019:
Visages Villages
15-11-2019:
They Shall Not Grow Old
13-12-2019:
Das Schweigende Klassenzimmer
10-01-2020: 
Woman At War
14-02-2020:
Den Skyldige
13-03-2020:
I Am Not a Witch
17-04-2020:
Der Hauptmann

N.B. Tenzij anders vermeld is Filmhuis Winsum geen activiteit van Stichting Een Joodse Erfenis.

.
.
.
.
.
.

.

.

.

.

.
.
. Filmhuis Winsum .

Programma 2020
.

( .
~
. )
~

.
.
.

. archief .

17 april, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Der Hauptmann
(Duitsland/Polen/Portugal/Frankrijk, 2017, 118 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

In april 1945, 75 jaar geleden, speelde zich op 75 km afstand dit absurde en waargebeurde verhaal af. Der Hauptmann speelt in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog - hier vlak over de grens in het Emsland. Een gedeserteerde Duitse soldaat vindt het uniform van een Hauptmann (legerkapitein). Het past hem goed en de rol bevalt hem. Al gauw heeft hij een groep militairen om zich heen die maar wat graag de verantwoordelijkheid in handen leggen van een superieur. Ze komen langs een aantal van de beruchte Emslandkampen die op dat moment in staat van chaos verkeren. (De Nazi's hebben geen gezag meer, maar de geallieerden hebben nog geen bestuur ingesteld.) Der Hauptmann en zijn mannen stellen op gruwelijke wijze orde op zaken. > trailer: Der Hauptmann

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

13 maart, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

I Am Not a Witch  (UK/Frankrijk/Duitsland, 2017, 93 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Een achtjarig meisje wordt in een dorp in Zambia aangezien voor een slechte geest. Hekserijbeschuldigingen zijn in heel Afrika een bekend fenomeen. Vrouwen en meisjes worden mishandeld, uit hun woonplaats verjaagd en soms vermoord. Overheden proberen via onderwijs en campagnes deze praktijk te bestrijden, maar makkelijk is dat niet. Geloof in geesten en heksen is diep geworteld in de cultuur. Het komt vaak voor dat mensen voor plotselinge ziekte, sterfte, een verkeersongeluk of een tegenvallende oogst een schuldige willen aanwijzen. Een film waar je gebiologeerd naar kijkt, subliem spel van het jonge meisje. > trailer: I Am Not a Witch

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

14 februari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Den Skyldige  (Denemarken, 2018, 85 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Een politieagent, werkzaam bij de alarmcentrale, krijgt een noodoproep van een verwarde vrouw. De verbinding wordt verbroken. Het wordt een race tegen de klok om de vrouw op te sporen - per telefoon. Een strakke, minimalistische thriller, bekroond met de publieksprijs op het IFFR. > trailer: Den Skyldige

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

10 januari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Woman at War  (Frankrijk/IJsland/Ukraïne, 2018, 101 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Hella, een 50-jarige onafhankelijke vrouw die strijdt tegen de lokale aluminiumindustrie, die in haar ogen ernstig het milieu van haar land bedreigt. Het is een komische, wat absurdistische film met indrukwekkende beelden van het IJslandse landschap. > trailer: Woman at War

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

.

.

.
.
. Filmhuis Winsum .

Programma 2019
.

( .
~
. )
~

.
.
.

. archief .

13 december, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Das Sweigende Klassenzimmer
(Duitsland, 2018, 111 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Twee Oost-Duitse scholieren zien in een West Berlijnse bioscoop schokkende beelden over het neerslaan van de Hongaarse opstand (1956) door het Rode leger. In Oost-Duitsland wordt deze opstand - en het Sovjetgeweld - verzwegen. Als de jongens met hun schoolklas een gebaar maken, twee minuten stilte, heeft dat verstrekkende gevolgen. > trailer: Das Sweigende Klassenzimmer

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

15 november, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

They shall not grow old  (UK, 2018, 132 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Een indrukwekkende documentaire gemaakt op basis van originele beelden van het Britse leger, maar dan ingekleurd, van geluid voorzien en ingesproken. Op 11 november is het 101 jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog. In 'They Shall Not Grow Old' is het 'alledaagse' leven van soldaten in de Eerste Wereldoorlog vastgelegd vanaf het ronselen tot aan het einde van de oorlog (thee drinken in de loopgraven, met kerst kwamen de Duitsers op bezoek in de Britse loopgraven). Moderne technieken maakten het voor het eerst mogelijk om op deze schaal oorlog te voeren. Het slagveld had een constante toevoer van enorme hoeveelheden eten, munitie en soldaten nodig. Deze soldaten gaven zich vrijwillig op en dus was propaganda nodig. Het leger wilde met bewegende (stomme) beelden de oorlog aan het thuisfront te tonen. De camera's uit die tijd waren zware lompe machines en konden daardoor heel goed tonen hoe de sfeer was in en achter de loopgraven, maar waren ongeschikt om mee te rennen met de soldaten. De filmcrew heeft in een jaar meer dan 600 uur aan interviews teruggekeken en 100 uur originele beelden. Liplezers hebben achterhaald wat de soldaten destijds zeiden ('we're in the pictures', 'hi mum!'). Wat blijft hangen na het zien van de documentaire is de naïviteit van de soldaten, de gruwelijke omstandigheden waarin ze verbleven, maar ook de verrassend positieve teksten van de (bejaarde) soldaten tijdens interviews. > trailer: They shall not grow old

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

11 oktober, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Visages Villages  (Frankrijk, 2017, 90 min, documentaire)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

De 89-jarige Agnès Varda werkt in deze film samen met de 33-jarige fotograaf J.R.: ze heeft een coregisseur nodig vanwege haar slechter wordende ogen. Varda en J.R. gaan op zoek naar ‘gewone Franse mensen’ en dit resulteert in een verbluffende roadmovie. Hun zoektocht ontstaat uit engagement, niet uit nostalgie. Varda zorgt voor de contacten en is verantwoordelijk voor de filmische portretten. J.R. heeft in een busje een printstudio gemaakt en is verantwoordelijk voor de levensgrote zwartwit foto’s. Samen reizen ze langs lavendelvelden, ruige kustplaatsen en vergeten dorpen. De verhalen van de mensen die ze ontmoeten staan centraal. Door de onbevangen benadering is iedereen opvallend spraakzaam en enthousiast om deel te nemen aan het project. De grote foto’s die J.R. van ze maakt worden op gevels, schuren en containers geplakt. De verhalen gaan over de vergankelijkheid van het leven en dat is ook onderdeel van hun samenspel. De foto’s zullen op den duur door weer en wind verdwijnen, maar tegelijkertijd laat Varda ze ook vastleggen op film. Visages, Villages is in Cannes bekroond als Beste Documentaire en op 89-jarige leeftijd ontvangt Agnès Varda als eerste vrouwelijke regisseur een ere-Oscar. Een mijlpaal in de filmgeschiedenis. > trailer: Visages Villages

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

13 september, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Capharnaüm  (Libanon, 2018, 126 min.)
toegang: € 5,00

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Een meeslepend drama over een 12 jarige, Syrische jongen die in Beiroet een kansarm leven leidt. Hij klaagt z'n ouders aan omdat ze hem op de wereld hebben gezet. Winnaar publieksprijs IFFR2019.
> trailer: Capharnaüm

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

5 april, aanvang 19.00 en 21.00 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

WAD, overleven op de grens van water en land
(Nederland, 2018, 93 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com (aanvangstijd vermelden)

In deze natuurfilm laat regisseur Ruben Smit de adembenemende schoonheid van het Wad zien. De begeleidende teksten (Gijs Scholten van Aschat) geven de verhaallijn aan. De film begint met beelden van planten en ééncelligen die de bron vormen voor alle leven in het waddengebied. Ze zijn het voedsel voor platvissen die weer gegeten worden door zeehonden. Er leven ontelbare vogels, vissen, kreeftachtigen, schelpdieren… het is een natuur-wildernis waarin alles met elkaar samenhangt. Getijden, geulen, flora en fauna, alles heeft een rol. De verschillende manieren van filmen geven een sensatie van de weidsheid en de oerkrachten van Het Wad. De film lijkt een aaneenschakeling van gebeurtenissen en beelden maar laat ook de onderlinge verbanden zien. Uiteindelijk wordt duidelijk dat we nog lang niet alles weten over het Wad, hoe het Wad zich verhoudt tot vergelijkbare gebieden en hoe klimaatverandering dit specifieke stuk natuur beïnvloedt. Mensen lijken afwezig, je ziet ze niet in deze film. Pas aan het slot wordt duidelijk dat de Waddenzee wel degelijk wordt bedreigd.
> trailer: WAD; overleven op de grens van water en land

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

1 maart, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

Lady Bird  (VS, 2017, 94 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Lady Bird is een grappige maar ook ontroerende coming of age film vol originele dialogen en onverwachte wendingen. Soaorise Ronan (Atonement, Grand Budapest Hotel, Mary Queen of Scots) overtuigt in de rol van de anarchistische tiener Christine, of “Lady Bird” zoals ze zichzelf in een eigenwijze bui heeft genoemd. Ze is brutaal, haalt slechte cijfers en maakt ruzie. Maar achter die onmogelijke pose schuilt de diepe wens los te breken uit Sacramento, de saaiste streek van California. Als Christine over Yale University begint, schiet haar decaan in de lach: ‘Jij naar Yale? Dat kan je wel vergeten!’ De decaan is slechts een van de vele obstakels die Christine moet overwinnen. Soarise Ronan zet met haar bleke stoïcijnse uitstraling een memorabele rol neer. Toch is Laurie Metcalf in de rol van Marion, de moeder van Christine, misschien nog wel interessanter. Ze is ‘...warm and also kind of scary...’, niet altijd sympathiek tegenover haar dochter, zelfs wreed, maar haar pijn is voelbaar. Het coming of age verhaal van haar dochter is haar onthechtingsverhaal. Deze tweede verhaallijn geeft Lady Bird de diepgang die in veel films binnen dit genre ontbreekt. > trailer: Lady Bird

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

1 februari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

On body and soul  (Hongarije, 2017, 116 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Kan je een droom met iemand delen? In de eerste beelden zien we twee herten in een besneeuwd bos. Ze benaderen elkaar voorzichtig. De film brengt de betoverende liefdesgeschiedenis in beeld van twee eenzame zielen in een slachthuis in Boedapest. Vanwege zijn lamme arm vermijdt financieel directeur Endre (Céza Marcsány) sociaal contact. Mária (Alexandra Borbély) is sinds kort verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole. Zij is extreem serieus en houdt zich strikt aan de regels. Maar dan ontdekken Endre en Mária bij toeval dat ze ’s nachts hetzelfde dromen en beginnen overdag hun dromen samen na te spelen. Regisseuse Ildikó Envedi situeert de romance in een slachthuis vanwege het contrast tussen de realiteit van de logge koeien in hun laatste uren en de gedroomde sierlijke herten die de ontluikende liefde van Endre en Mária aankondigen. Winnaar filmfestival Berlijn. > trailer: On body and soul

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

4 januari, aanvang 20.30 uur
een half uur vóór aanvang is de zaal open

The salt of the Earth  (Frankrijk, Brazilië, Italië, 2014, 106 min.)
toegang: € 6,50

reserveren via: filmhuiswinsum@gmail.com

Deze film van Wim Wenders en Juliano Salgado stond al lang op de verlanglijst, maar de vorige beamer was deze film onwaardig. Misschien wel de film met de mooiste beelden die ik ooit heb gezien. De laatste 40 jaar heeft fotograaf Sebastião Salgado reizen gemaakt op alle continenten. Hij is getuige geweest van een aantal van de belangrijkste gebeurtenissen van onze recente geschiedenis. Dit is een portret van de Braziliaanse fotograaf, die acht jaar lang ongeciviliseerde werelden vastlegde voor zijn project ‘Genesis’. > trailer: The salt of the Earth

( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .
~
. )
~
( .

.

.

.

.

programma
filmhuis winsum